The Mercedes-AMG E 63 S transforms into a super sports car

The Mercedes-AMG E 63 S transforms into a super sports car

Det här kraftpaketet från Mercedes imponerar med hisnande acceleration och manövrerbarhet genom kurvor. Styrkorna hos Mercedes E 63 S ligger i de aspekter som sportbilar strävar efter. Med den extra komforten erbjuder denna sedan det bästa från båda världar; körglädje garanterat. 

Ännu bättre prestanda och ännu mer körglädje, det är det vi strävar efter för AMG.

Stark karaktär tack vare den nya Mercedes V8-motorn Direkt från fabrik är Mercedes AMG E 63 S sedan redan utrustad med en otrolig 612 hk och 850 Nm stark motor. Mercedes har ersatt sin tidigare 5,5-liters V8-motor mot en 4,0-liters V8 biturbo-motor. Den kommer från samma motorfamilj, som redan imponerande användes i C 63 eller AMG GT. När det gäller AMG E 63 S har den nu anpassats till dess högre prestanda. Dirk Bongardt, VD och chef för produktutveckling på RaceChip, lovar, "motorbasen på E 63 ger oss de perfekta förhållandena för att använda kraftreserverna".

E 63 S med RaceChip GTS Black installerad, förbättras avsevärt med 98 HP och 120 Nm mer kraft över originaleffekten som tillverkaren hävdar. De nya prestandan med chiptuning uppgår till 710 HP och 970 Nm. En intressant punkt att notera är att V8-motorn på vår E 63 S har 20 hk mer än tillverkarens specifikationer, medan momentet motsvarar exakt databladet. Aktuella mätningar på vår dyno bekräftar att AMG har planerat för extra reserver här. För AMG E 63 S var RaceChip särskilt intresserad av att bibehålla bilens speciella egenskaper och lägga till en fininställd kraftuppgradering. Om du tittar på avstämningskurvan och den parallella linjen för original kurvan blir det tydligt att detta lyckats uppnås. Visar styrka! I kurvor, på landsvägar och speciellt när de accelererar Accelerationen av E 63 S är hisnande. Med RaceChip GTS Black klarar bilen 100-200 km / h på 7,4 sekunder (original: 8,0 sekunder):

Förutom den rena effektökningen är prestandan och smidigheten i kurvor fascinerande. Du märker knappast de 2 ton bilen väger, eftersom AMG driver extremt smidigt och livligt, i alla situationer. Tack vare AMG: s helt variabla vridmomentfördelning, klistrar sig fordonet bokstavligen fast i asfalten och sväljer varje liten bula i vägbanan. RaceChip lanserar sin egen YouTube-serie Dessutom är Mercedes-AMG E 63 S huvudskådespelaren i det första avsnittet av den helt nya RaceChip YouTube-serien. I denna serie får RaceChip-communityn inte bara chansen att titta bakom företagets scener, utan att bli underhållen kring ämnet bilar, livsstil och äventyr. Två anställda i RaceChip, Daniel och Fabian, visar tittarna vad som händer bakom stängda dörrar, från nya bilar under utveckling, till vår RaceChip-showbil, innan produkten når våra kunder. Det första avsnittet handlar om AMG E 63 S, med dynokörningar för att optimera chiptuningen och en hel del förvånade ansikten under de omfattande testkörningarna. Framtida avsnitt tar tittaren på ett äventyr till extraordinära platser, roliga situationer och naturligtvis de senaste bilarna.

Vår slutsats om Mercedes-AMG E 63 S Behöver du mer prestanda jämfört med standard 612 HP och 850 Nm som erbjuds? Naturligtvis inte, lika lite som du behöver ett fordon med över 600 hk alls. Men det fantastiska med prestandabilar är att vi sällan behöver dem, men vi vill nästan alltid ha dem. Därför är det en sak som vi kan lova: Om du provar prestandaförändringen före och efter, kommer du aldrig vilja tillbaka till att köra lagermodellen.